Invitació als actes del Centenari
Carta als antics alumnes de l’Escola Pia de Nostra Senyora

Barcelona 15 de maig de 2012.

Les memòries de l’Escola daten el 1910 com a any de construcció de l’escola, i situen el 1912 com a any d’inici de les activitats educatives dels Escolapis al 277 del c/ Diputació. Llavors ja feia més de 300 anys que el fundador dels Escolapis, Josep de Calassanç, havia tingut la idea que, per transformar la societat, calia fer arribar l'educació a tothom i promocionar la cultura arreu.

Des d'aleshores fins ara ha canviat molt l'entorn social de l'educació. En aquests moments formem part dels vint-i-dos centres que l'Escola Pia té a Catalunya treballant amb un Projecte Educatiu comú. L'escola s'ha anat transformant d'acord a les necessitats d'una societat que, en els darrers anys, ha accelerat el seu procés de canvi. L'estil de l'Escola Pia, però, es manté  fidel a la idea inicial de Josep de Calassanç.

Ara estem a punt de celebrar el Centenari. Durant aquests cent anys han passat pel nostre centre un nombre considerable de ciutadans i ciutadanes. El centenari de l'Escola Pia de Nostra Senyora  és una bona ocasió per celebrar aquest recorregut en el temps, i perquè els antics alumnes puguin recuperar la seva relació amb l’escola.

Al llarg del curs 2008-2009 més de dos-cents antics alumnes de diverses promocions van visitar l’escola, i durant aquest curs 2011-2012 ho han fet els alumnes de la promoció que va acabar els seus estudis l’any 1941, la més veterana,  i darrerament els de la promoció 1971-1972. En tots els casos hi han convidat alguns dels qui havien estat els seus professors, i amb ells van compartir vells records.

El novembre de 2009 vam convocar una vintena de persones, caps de colla de promocions que van del 1941 al 2009, perquè ens ajudessin a obtenir dades actuals dels companys de promoció, i per fer el primer recull d’ idees per preparar la celebració del centenari de l’escola.

Des d’aleshores hem anat concretant algunes actuacions, que us volem comunicar:
1.    Hem obert el web del centenari: http://centenarinostrasenyora.escolapia.cat.
      Hi podeu accedir des del web de  l’escola.: http://nostrasenyora.escolapia.cat.
2.    Hem penjat al web de l’escola un formulari perquè els antics alumnes de les promocions que ho vulguin puguin deixar-hi les seves dades actualitzades i els seus e-mails, per tal que l’escola pugui contactar amb ells.
3.    Demanem la vostra col•laboració per al llibre del centenari que està preparant l’Enric Sàrries, fins fa poc temps professor de l’escola. El seu correu és Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessiteu que el JavaScript estigui habilitat per a mostrar-la . Podeu enviar documents i imatges en paper a la consergeria de l’escola a l’atenció de Rosi dos Santos, o bé en format digital al seu correu: Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessiteu que el JavaScript estigui habilitat per a mostrar-la . Ella en tindrà la custòdia, posarà els arxius al fons documental que es generi, i retornarà als interessats els documents i fotografies que li arribin en paper.
4.    Crearem un canal a Youtube que serveixi de base per gravar vídeos d’entrevistes a professors, escolapis i antics alumnes que es puguin penjar i que hi puguin accedir les persones que han estat alumnes de l’escola.
5.    Hem aprovat les bases del concurs del cartell del centenari, que podeu trobar al web del centenari. Hi podran participar tant alumnes actuals com antics. El termini finalitzarà el 18 de juny de 2012.
6.    Hem acordat la constitució de l’Associació d’Antics Alumnes i la presentació a l’administració dels seus Estatuts, que va presentar l’antic alumne Jaume Alonso Cuevillas. Ell es farà càrrec dels tràmits i de la constitució de la Junta de l’Associació.

El temps transcorre, però és cert que no ho fa mai inútilment. La nostàlgia que provoquen els records l’hem de barrejar amb l’esperança d’un futur estimulant i fecund. El centenari de l’Escola és alhora un símbol d’una trajectòria eficaç i responsable, que ha afrontat molts canvis, sovint gens fàcils, amb llenguatges i mètodes que han anat canviant, fruit de l’esforç, del dinamisme i de la visió de futur dels qui ens han precedit. El que perdura a través de les generacions és el compromís de continuar treballant amb constància i il•lusió per fer créixer les persones de la comunitat que ens acull, i a la qual servim.

És l’ocasió d’agrair el seu esforç als escolapis i als docents que fan i que han fet  escola al llarg d’aquests anys, i als antics alumnes i a les famílies, la confiança que han dipositat en nosaltres i que fa possible la celebració d’aquests actes, als quals volem que des d’ara us sentiu convidats.

Antoni Pérez