ONGOING INTERNATIONAL PROJECTS

EUROPEAN YOUTH PARLIAMENT
THE GUNILLA PROJECT
PROGRAMA CANADÀ
ESTADA GRAN BRETANYA
ALLOTJAMENT ALUMNES NORDAMERICANS
UNDERSTANDING EUROPE
JUVENES TRANSLATORES

European Youth Parliament

Des del curs 2013-2014 participem a la fase regional de l’EYPE (European Youth Parliament España), que se celebra a Barcelona durant un cap de setmana a principis d’any.

L’EYPE és una simulació de les sessions de treball i d’un ple del Parlament Europeu pensada per a què joves de 4t d’ESO i 1r de Batxillerat debatin sobre temàtiques diverses d’àmbit europeu en anglès.

Els alumnes de vàries escoles de Barcelona i Sant Cugat treballen en equip i simulen pertànyer a comitès europeus que proposen resolucions per millorar temes d’actualitat. Es tracta, doncs, de conèixer a fons el tema que toca a cada delegat/da, preparar-se bé i esforçar-se per ser capaç de fer-ne una bona defensa així com poder respondre als atacs dels altres comitès o a les preguntes durant el debat. Al mateix temps, cal pensar en els temes dels altres comitès per poder fer els atacs i les preguntes corresponents durant les seves intervencions.

Els EYPEs tenen caràcter classificatori i de la fase regional es pot passar a la fase nacional i, fins i tot, a la fase europea.

A l’escola, amb l’experiència diplomàtica dels alumnes que participen en els MUNs a batxillerat des de fa molts anys, ens va semblar que participar en un projecte semblant a 4t d’ESO podria ser un bon començament per als alumnes interessats a esdevenir futurs diplomàtics, ja que ambdós projectes estan en una mateixa línia.

THE GUNILLA PROJECT

El Projecte Gunilla és una activitat que fa anys que organitzem amb l’Öckerö Gymnasieskola de Suècia.

El Gunilla és un vaixell-escola suec que cap a mitjans de novembre visita Barcelona amb una quarantena d’alumnes de batxillerat a bord. Aquest veler fa una travessia pel Mediterrani com a part dels estudis d’aquests alumnes i aprofitem que s’atura a la ciutat per fer tot un seguit d’activitats d’intercanvi en anglès com,  per exemple, uns “icebreakers”, una gimcana fotogràfica, una visita al vaixell i dinar a bord.

Pels alumnes suecs és una oportunitat de conèixer una mica més la ciutat de la mà de joves de la seva edat i pels nostres alumnes és una oportunitat única per conèixer, fent servir l’anglès, com aquests alumnes combinen la seva vida a bord i la feina de tripulants amb els seus estudis.

PROGRAMA CANADà

En el marc del programa d’integració a Canadà, que organitza l’Escola Pia de Catalunya des de fa molts anys, oferim als alumnes de 3r i 4t d’ESO de l’escola la possibilitat de realitzar el primer trimestre en aquest país per tal de millorar la competència oral en anglès i viure una experiència formativa internacional.

Durant aquest trimestre els participants en aquest projecte estan escolaritzats en una escola canadenca de secundària i segueixen el currículum en llengua anglesa. Els allotjaments són sempre en famílies d’acollida.

El programa té lloc al districte de British Columbia (oest del país) i hi ha també la possibilitat de poder cursar-hi tot el curs escolar. Tots els alumnes d’EPC marxen i tornen junts, acompanyats per professorat d’Escola Pia, que passarà allà els primers quinze dies per assegurar-se de la correcta adaptació de tots els estudiants, tant a les escoles com a les cases.Així mateix, farà el viatge de tornada amb el grup.

Aquest programa es presenta a les famílies de l’escola i es gestiona en col.laboració amb les tècniques d’EPC el curs anterior al de la seva realització, per tal de poder dur a terme tots els tràmits necessaris.

ESTADA GRAN BRETANYA

A l’estiu, l’escola ofereix la possibilitat de poder realitzar una estada lingüística de 15 dies a la Gran Bretanya per millorar la competència oral en anglès.

Aquesta activitat està pensada per alumnes d’ESO i Batxillerat.

Els participants assisteixen a classe d’anglès en horari de matí i fan activitats culturals, convivencials i lúdiques a la tarda i un dia del cap de setmana.

L’allotjament és en famílies i el grup està sempre acompanyat d’un/a monitor/a de l’escola.

ALLOTJAMENT ALUMNES NORDAMERICANS

Des de fa uns anys, les famílies dels alumnes de 2n cicle d’ESO i 1r de Batxillerat que desitgin allotjar un/a alumne/a nordamericà a casa durant l’estiu tenen l’oportunitat de fer-ho.

Es tracta d’alumnes adolescents, que fan una estada a Barcelona de 4 setmanes durant els mesos de juny-juliol i agost.

Durant el dia, aquests alumnes assisteixen a classe de castellà i fan activitats culturals, lúdiques i convivencials amb el seu centre, i s’allotgen en les famílies de la nostra escola que així ho desitgin.Tota l’estada està supervisada pels tècnics del centre on estudien.

L’acolliment és remunerat i creiem que és un bon recurs per aquelles famílies que no es plantegen que els seus fills/es facin una estada a fora de moment, però sí que volen experimentar com és acollir un estudiant nadiu, amb qui els seus fills podran parlar en anglès a l’estiu.

UNDERSTANDING EUROPE

Understanding Europe és un taller per a alumnes de 4t d’ESO per tal de divulgar què és  i com funciona la Unió Europea i totes les seves institucions.

Aquest taller, que es realitza a l’escola en anglès, va a càrrec dels organitzadors de l’EYP (European Youth Parliament), que són joves universitaris vinculats a aquesta iniciativa europea.

De forma molt dinàmica i activa, a partir de jocs i activitats de discussió, els alumnes es plantegen què saben sobre les institucions europees i aprenen com funcionen.

JUVENES TRANSLATORES

Aquesta iniciativa anual de la Comissió Europea vol posar en valor la diversitat de llengües a Europa, la tasca dels traductors i donar-la a conèixer.

El dia que se celebra el concurs Juvenes Translatores, els alumnes participants de totes les escoles europees seleccionades, han de traduir un text que se’ls fa arribar en el mateix moment que comença el concurs. La traducció sempre es recomana que sigui a la llengua familiar de l’alumne/a, i el alumnes només es poden ajudar de diccionaris en paper.

A l’escola, sempre que podem obtenir una plaça, hi participem i encoratgem alumnes de 2n de Batxillerat que no han fet programes internacionals, però que tenen bon nivell en alguna llengua estrangera, a prendre-hi part.