Formació i empresa, protagonistes de la Jornada FP de l’Escola Pia

Mercè Chacón, directora general d’FP del Departament d’Educació, i Fabian Mohedano, president de l’Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya, participen com a ponents en la jornada d’FP de l’Escola Pia: “L’FP com a palanca de país”.

L’Escola Pia de Catalunya ha organitzat la Jornada “L’FP com a palanca de país”, una jornada que ha servit per conèixer a fons la nova llei i la prospectiva de futur de la nova Formació Professional. L’acte, celebrat el 2 de febrer de 2024 al matí, ha comptat amb la participació de les màximes autoritats en aquest àmbit: Fabián Mohedano, president de  l’Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya i Mercè Chacón, directora general d’FP del Departament d’Educació, que han compartit les oportunitats i reptes d’aquests estudis i la importància de la seva vinculació amb les empreses.

En la seva intervenció, Mohedano ha explicat el canvi de paradigma que viu actualment l’FP i ha destacat la importància dels processos de requalificació al llarg de la vida: “Des de l’FP, hem de ser capaços de crear trajectòries formatives i professional al costat de les necessitats empresarials”. Entre els grans canvis de la Formació Professional hi ha el de “no distingir entre la FP reglada i la formació per a l’ocupació”. Aquesta transició farà canviar la fisonomia dels centres. “Ens cal un nou model de centre en el que hi ha alumnes dels 16 als 67 anys i on es fa la formació, l’orientació i l’acreditació, i en el que les empreses s’hi sentin integrades”, ha dit. Mohedano també ha reivindicat la necessitat de visibilitzar els oficis i d’ajustar l’oferta d’estudis a les necessitats reals de l’economia. Entre els reptes de futur, també ha mencionat el biaix de gènere i la millora dels centres de noves oportunitats per a joves i adults, “on la iniciativa social està fent molt bona feina, però que no tenen el reconeixement que caldria”. A la pregunta sobre el concert econòmic dels Cicles Formatius, Mohedano ha defensat per a la FP el sistema de concert del sistema sanitari: “crec en el concert en funció de la prospectiva. Que els diners públics es destinin a les necessitats professionals del país”.

A continuació, Mercè Chacón ha presentat la nova Llei i nou model de la FP i ha confirmat que, “a partir del 2024, tota la formació professional serà Dual. La FP dual serà intensiva i general”. Chacón, que ha posat l’accent en la importància de l’acompanyament i l’orientació, ha dedicat bona part de la seva intervenció a resoldre els dubtes que li han traslladat els responsables de la Formació Professional dels centres presents a l’acte, que s’han interessat per l’aplicació dels aspectes novedosos de la nova llei. “Desapareixen les unitats formatives i el mòdul d’FCT, canvien els horaris, l’estructura de cicles, i l’organització i durada de l’estada a l’empresa. Hi haurà nous mòduls professionals, que s’hauran de desenvolupar sencers en un curs”, són els principals canvis esmentats per la directora general.

A la segona part de la jornada ha tingut lloc la taula rodona “Sense empresa no hi ha FP”, moderada per l’Àngels Doñate, en la que han participat els representants d’empreses col·laboradores com Quirón Salut, NTT Data i Gimnasos Club Claror. Des de la vessant de l’empresa, s’ha incidit en la necessitat de connectar l’etapa formativa amb la realitat laboral. “L’empresa ha de ser molt propera a l’escola perquè la realitat professional està en canvi constant”, han afirmat.

La benvinguda de la jornada ha estat a càrrec de David Gallemí, director de l’Escola Pia Balmes, que ha acollit l’acte en el que hi han participat una seixantena de persones.

Ricard Coma, director de l’Escola Pia Nostra Senyora, ha fet la presentació celebrant el moment dolç que viu l’FP, que “ha incrementat la demanda de manera extraordinària (a Barcelona en els 10 darrers anys ha crescut prop del 35%) i amb un índex d’atur de 28 punts per sota del registre general en la mateixa franja d’edat de 16-24 anys”. Tot i així, “apareixen reptes amb la nova Ordenació de del Sistema d’FP i el desplegament de la nova Llei d’FP a Catalunya”, ha afirmat.

En aquesta mateixa línia, Jordi Truñó, responsable de la Formació Professional de l’Escola Pia, ha tancat l’acte celebrant l’èxit de la jornada i assenyalant la necessitat de seguir creixent “fent de la FP una palanca estratègica per donar resposta a les necessitats de l’economia del país”.

L’esmorzar de l’acte ha estat a càrrec de l’alumnat del Programa de Formació i Inserció d’Auxiliar d’Hoteleria i ha comptat també amb els alumnes de Grau Superior de Màrqueting i Publicitat que han col·laborat amb l’organització de la jornada.

Jornada FP Escola Pia