
Creació fotogràfica i cinematogràfica: Forma, sensació i color
Aquestes fotografies formen part dels tres treballs que es duen a terme durant el primer trimestre de la matèria optativa Creació fotogràfica i cinematogràfica: Forma, sensació i color. A través d’aquests tres exercicis, els alumnes aprenen a explorar i a dominar les diferents dimensions de la creació visual, cada una de les quals permet aprofundir en una part essencial del procés creatiu fotogràfic. La fotografia no només és una tècnica, sinó també una manera d’expressar idees, emocions i conceptes. Aquests tres treballs ens guien en aquest camí, abordant primerament els aspectes formals, després el contingut i, finalment, l’impacte emocional dels colors.
FORMA
El primer treball, centrat en la “forma”, es dedica a explorar l’estructura de la imatge des d’una perspectiva abstracta. Aquí, l’objectiu és treballar amb línies, formes i composició, elements fonamentals per crear imatges que siguin visualment impactants i equilibrades. En aquest treball, els estudiants no es concentren en el subjecte o contingut de la fotografia, sinó en com organitzar l’espai dins del quadre. Si imaginem les imatges com si fossin habitacions, el que fem en aquest treball és construir-les, amoblar-les i endreçar-les d’una manera que aconsegueixi una composició harmònica i interessant. La creació de l’estructura visual és essencial per establir una base sòlida sobre la qual poder afegir més elements en els treballs següents. Així, aquesta fase ens ajuda a entendre les lleis de la composició i com utilitzar-les per guiar l’ull de l’espectador a través de la imatge.
SENSACIÓ
El segon treball, anomenat “sensació”, trasllada l’enfocament cap al contingut de les imatges. Aquí no es tracta només d’ordenar formes i línies, sinó de pensar què volem expressar amb la fotografia. L’objectiu d’aquest treball és transformar l’habitació que hem creat en un espai viu, ple de significat i de narratives. Els estudiants han d’afegir elements que no només compleixin una funció compositiva, sinó que també transmetin una sensació, una història o una emoció. Així, en aquest exercici, el que ens interessa és el missatge que volem comunicar a través de les imatges i com els elements escollits per l’alumne, com les textures, les ombres, les formes i els objectes, contribueixen a construir aquest significat. En altres paraules, aquest treball ens invita a pensar en la fotografia com un mitjà d’expressió artística i comunicativa, més enllà d’una simple captura visual d’un moment.
COLOR
El tercer i últim treball es centra en el “color” i explora l’impacte emocional que els colors poden tenir en les nostres fotografies. Els colors no només aporten un element estètic a les imatges, sinó que també són carregats de significat simbòlic i emocional. Cada color pot evocar sentiments específics en l’espectador, i en aquest treball els estudiants aprenen a utilitzar-los de manera conscient per intensificar l’efecte emocional de les seves obres. Per exemple, el vermell pot transmetre passió o perill, el blau pot evocar tranquil·litat o fredor, mentre que el groc pot suggerir alegria o alerta. A través d’aquest exercici, els alumnes no només aprenen a seleccionar els colors que millor representen les històries o emocions que volen transmetre, sinó també a jugar amb l’intensitat, la saturació i la combinació dels colors per aconseguir una comunicació més potent i precisa.
En conjunt, aquests tres treballs són una manera de conèixer profundament les eines i els llenguatges que la fotografia ens ofereix per expressar-nos. La “forma” ens ajuda a entendre la importància de la composició, la “sensació” ens permet donar vida a les imatges, i el “color” ens ensenya com provocar reaccions emocionals a través de les tonalitats i matisos. Junts, aquests treballs ofereixen una formació integral en la creació fotogràfica, que no només es basa en la tècnica, sinó també en la capacitat de comunicar i emocionar a través de la imatge.