PROJECTE SUMMEM
SUMMEM és el Projecte aprovat per la VII Assemblea, realitzada a Mataró l’abril del 2015, on s’acordà iniciar un procés d’actualització pedagògica, en totes les escoles i etapes, perquè el nostre alumnat pugui afrontar el seu futur d’acord amb el reptes que es trobaran en la vida real.
És un projecte interdisciplinari que fonamenta el Treball Cooperatiu (TC) i l’Aprenentatge basat en Bones Preguntes (ABP) i que posa l’alumne al centre del procés d’ensenyament i aprenentatge. Passa d’una estructura individualista a una estructura més flexible i oberta.
Les finalitats del SUMMEM consisteixen en l’aplicació de:
Els nostres itineraris d’aprenentatge
1r ESO
012! El món té set!
Si l’aigua es conserva, per què s’ha d’estalviar?
1r ESO
A la recerca del passat perdut
Com s’ho fa el temps per a posar les coses al seu lloc?
1r ESO
Descobrim Egipte
Com em poden ajudar els egipcis de l’antiguitat a passar a la història?
2n ESO
Descobrim l’energia que ho mou tot
Quanta energia necessitem per jugar?
2n ESO
Diferents móns en un
En quin món vius?
2n ESO
Muntem l’acte de Sant Jordi
Com es fa un espectacle?
3r ESO
Penses com menges?
Com millorem la nostra salut si mengem de manera equilibrada i sana?
3r ESO
Emociona’t.
Com influeixen les nostres emocions en la nostra salut? Quin paper els donem en el dia a dia? Com afecten les nostres relacions i la mirada que adrecem als altres?
3r ESO
La Unió Europea i jo
Som ciutadans de la Unió Europea. Com ens afecta? Quins drets i deures tenim?
3r ESO
Tinc una idea i la vull vendre a tot el món.
Com creem un producte i com el posem en circulació perquè tingui èxit?
4t ESO
Memòria històrica:
Recordem per entendre
Com van viure els nostres avis la seva història?
4t ESO
Com serà el meu CV al 2030?
Quines possibilitats tinc per formar-me i continuar els meus estudis? Què he de tenir en compte’ Com puc elaborar el meu full de ruta? On em conduiran les diferents decisions?
1r, 2n, 3r i 4t ESO
Narrativa audiovisual
De la foto al documental. Com fem les nostres pròpies creacions?
Vols saber-ne més?
Què és l’aprenentatge cooperatiu?
Un dels principals objectius del SUMMEM és que l’alumnat aprengui a treballar de forma col·laborativa:
- L’alumnat aprendrà a acceptar reptes que exigiran responsabilitats individuals i de tot el grup, però que no responen a una estructura individualista i competitiva.
- L’alumnat tindrà noves oportunitats i formes de participació, també els qui se senten més insegurs a l’hora d’actuar en activitats col·lectives.
- Cada alumne podrà gaudir de la confiança en l’ajuda dels seus propis companys, i ell podrà ajudar els altres.
- El professorat podrà atendre de forma molt més personalitzada, en grups més petits, i ensenyar a treballar junts.
Què són els Itineraris d’Aprenentatge Interdisciplinaris?
Un Itinerari parteix d’una situació o d’unes preguntes a resoldre, que generen tot un treball de recerca de solució, integrant-hi tot tipus de coneixements i fent servir unes habilitats i unes actituds específiques.
En conseqüència, aquestes situacions, properes a la realitat de l’alumnat, seran les que l’orientaran cap allò que necessita aprendre i donaran sentit al seu aprenentatge i a les activitats que fan a l’escola.
Per a la resolució dels reptes, l’alumnat haurà de trencar amb l’organització escolar fragmentada en assignatures, i treballar amb els continguts provinents de les diferents àrees del coneixement, que haurà de relacionar.
En la vida real, els problemes no es plantegen per àrees, sinó que fem servir continguts de diferents àrees i matèries, per a resoldre’ls i afrontar-los.
Els Itineraris d’Aprenentatge poden estar plantejats com a: Projectes, Problemes, Treballs de Recerca o Projectes d’Aprenentatge Servei.