Fem de periodistes al Batxillerat [assignatura optativa de Periodisme]
Aquesta assignatura o matèria és un projecte que consisteix a fer una revista digital que tindrà com a llengua vehicular el català però que també pot treballar-se en castellà i en anglès. Col·laborem amb el projecte Junior Report de la Vanguàrdia. És una matèria transversal que està oberta a l’alumnat de totes les modalitats (batxillerat social-humanístic, audiovisual, arts escèniques, científic-tecnològic, arts plàstiques…). Les diverses seccions de la revista obren múltiples oportunitats per a alumnes de mirada diferent, aspecte que enriqueix el producte.
Treballem els diversos gèneres periodístics, d’informació, d’opinió (notícia, reportatge, crònica, crítica, entrevista, article d’opinió …) en diversos formats: premsa escrita, podcast, vídeo. Els nostres alumnes seran els integrants de l’equip de redacció de la nostra revista escolar Nostrasenyora Report. Els millors treballs apareixeran destacats a La Vanguàrdia (JuniorReport).
Cursar aquesta matèria permet millorar les competències lingüística (expressió oral i escrita), digital i interpersonal. Es pretén estimular el pensament crític i reivindica el paper del periodisme per tal d’aconseguir una societat informada que prengui decisions amb coneixement de la realitat.
La proposta didáctica té tres pilars:
- Activitats que traspassen les parets de l’aula. Sortir per aprendre de l’entorn proper. Farem visita als diversos mitjans de comunicació (TV, ràdio..)
- Mirada a temes globals amb perspectiva propera.
- Cooperació amb responsabilitats individuals (treballs en grups reduïts) i treball individual.
Tot i que treballarem els diversos gèneres periodístics i els diversos formats (escrit, podcast, vídeo), la revista s’anirà elaborant a partir d’unes activitats d’aprenentatge en les quals combinarem els gèneres i els formats en funció dels interessos dels integrants de l’equip de redacció. Li donarem un valor important a la motivació de l’alumnat.
Visita a Catalunya Ràdio
Dintre de les activitats que traspassen l’aula per tal de conèixer l’entorn immediat, fem la visita a Catalunya Ràdio
Hem tingut l’oportunitat de conèixer Catalunya Ràdio de la mà de la Marta Romagosa, periodista i escriptora catalana, que ha treballat a l’emissora des de 1991.
Comencem per la primera planta, els informatius. Cal un treball en equip molt organitzat per tal de crear les escaletes i saber què es fa des de cada secció. Aquesta setmana fa 5 anys del confinament i s’han centrat a fer reportatge sobre aquest tema des d’Igualada, primer poble a Catalunya que va patir les conseqüències de la pandèmia, 2 dies abans que es declarés el confinament a Espanya. Cal mirar el tema des de diversos àmbits: domèstic (compres) , laboral (teletreball sí, no, es van tancar negocis..), econòmic, sanitari ..
La feina del periodista radiofònic està sotmesa a un canvi continu; cal un periodista multitasking, que s’adapti a les noves circumstàncies socials. S’està creant un plató a l’emissora per tal que es pugui emetre part de l’entrevista també per la televisió. També es difon informació a través de les xarxes socials com el twitter, tik tok, instagram,.. És molt important contrastar la informació perquè per les xarxes es difonen moltes fake news. I, en aquesta línia hi ha els PODCASTs, una branca més de la ràdio, on surt una informació concreta i més especialitzada.
Hem vist com funciona una emissora radiofònica i com aquest món està en contínua evolució i canvi. Un periodista ha de tenir curiositat pel món que l’envolta i iniciativa per buscar informació veraç, sempre que sigui possible, des de diversos punts de vista. Per tal de tenir experiència, cal començar en qualsevol emissora local, perquè, encara que sigui a petita escala, es pot conèixer el funcionament del mitjà. Cal un gran domini de la llengua, especialment a nivell oral. Calen bons periodistes per tal que la nostra societat estigui ben informada i es puguin produir canvis.