D’ALUMNES DE BATXILLERAT A DIPLOMÀTICS DE L’ONU
MUNOG: un projecte internacional diferent
Des del 2009 el Departament de Programes Internacionals de l’escola ofereix als alumnes de batxillerat i FP la possibilitat de convertir-se en diplomàtics de les Nacions Unides i participar en una simulació que es fa a Sindelfingen, Alemanya, durant una setmana.
El MUNOG (Model United Nations of Goldberg), que així s’anomena aquest ambiciós projecte internacional, és un dels molts MUNs que es fan actualment arreu i que se celebren durant el curs escolar, tant a nivell universitari com per a alumnes de batxillerat. Alguns exemples de MUNs són els que se celebren a Roma (RIMUN), Hamburg (MUNOH), Lisboa (IMUN) i Lübeck (MUNOL), entre d’altres.
Tots els MUNs estan pensats per a què els participants es posin en el lloc d’un delegat d’un país diferent del seu i defensin els interessos d’aquest país en els diferents comitès i consells que conformen les Nacions Unides. D’aquesta manera, els alumnes amplien la seva visió i la seva perspectiva del món alhora que prenen consciència de la realitat que els envolta més enllà de la seva vida escolar.
Per tal que els nostres alumnes puguin treure el màxim profit d’una experiència com aquesta, que s’allunya força dels projectes d’intercanvi més tradicionals, cal fer una feina de recerca i preparació que dura uns quants mesos i que els nostres diplomàtics comencen abans d’anar-hi amb una preparació a l’escola i molta feina a casa. Només així, un cop allà, i seguint un estricte protocol de funcionament, poden participar a les sessions amb garanties i discutir amb seguretat amb els altres diplomàtics temes de caire social, econòmic,… d’abast mundial. Al final d’aquest gran joc de rol, que és el MUNOG, els diplomàtics han de poder associar-se i acabar escrivint propostes conjuntes per resoldre o millorar els conflictes internacionals.
Un cop vista l’experiència, el repte per als alumnes diplomàtics no està només en el fet que tot el funcionament és en anglès formal, sinó en el desplegament de destreses de comunicació interpersonal que han de posar en pràctica durant les sessions per poder fer valdre els drets del país que representen i signar els acords que els siguin més favorables.
No cal dir que el nivell de tot l’esdeveniment és molt i molt alt, no només pel nivell de llengua anglesa que es pressuposa, sinó també per l’excel·lent preparació en temes d’actualitat de tots els assistents, i d’aquí que el projecte requereixi un esforç molt important per als alumnes participants i els professors que els preparen (MUN-Directors), tant abans d’assistir-hi com un cop allà. Per als alumnes, les sessions ocupen la major part del dia, i demanen un elevat grau de concentració per poder seguir els debats i les discussions, i poder prendre-hi part activament. El professorat acompanyant passa a formar part de l’Approval Panel amb els altres professors d’arreu i s’encarrega de les correccions de les resolucions així com de fer el seguiment dels diferents comitès.
Com és tradició als MUNs, la delegació rep unes pautes pel que fa al codi de vestuari que ha de dur a les sessions i que ha de seguir en tot moment. També hi ha un estricte protocol de funcionament per a les assemblees i per poder fer intervencions.
Per triar els alumnes participants cal que els alumnes interessats assisteixin a una reunió informativa i passin un càsting, ja que la delegació no pot ser de més de 10 alumnes per escola.
MUNOB: L’aventura romanesa
Amb l’experiència MUN ben integrada a la vida de l’escola, l’any 2014 vam decidir obrir una nova ruta i participar al MUNOB (Model United Nations of Bucharest). Es tracta, doncs, del mateix tipus de projecte que havíem anat fent a Alemanya, però aquest cop, a Bucarest, Romania.
L’organització del MUNOB és a càrrec dels alumnes i professorat del Colegiul National Mihai Viteazul, una prestigiosa escola de secundària de Bucarest.
Aquest model compta amb participants de diversos països del món, així com amb molts estudiants de centres de secundària de Bucarest. Tots plegats es troben durant una setmana de finals d’abril, començaments de maig, per simular els diferents comitès de les Nacions Unides i discutir sobre temes d’actualitat.
El funcionament i el dia a dia del MUNOB és molt semblant al que ja coneixíem d’Alemanya, però els organitzadors romanesos han fet les seves adaptacions i han creat el seu propi model.
La magnífica organització del projecte, la possibilitat de conèixer un lloc tan diferent com és Bucarest, però sobretot la meravellosa acollida a les famílies romaneses que tenen els nostres alumnes cada any, fa que MUNOB sigui una altra de les ofertes fixes del Departament de Programes Internacionals.
EGMUN: El model danès
L’Espergaerde Gymnasium Model United Nations (EGMUN) és un altre dels Models de Nacions Unides per a joves de secundària que se celebra anualment a Europa.
L’EGMUN té lloc al poblet d’Espergaerde, a uns 40 quilòmetres al nord de Copenhague, organitzat per la seva escola de secundària. Aquesta simulació, amb 300 alumnes participants, és la més gran de Dinamarca.
Alumnes de moltes escoles daneses, així com d’escoles de Suècia, Escòcia, Itàlia, Alemanya i Turquia, entre d’altres, es troben per convertir-se en delegats i delegades de les Nacions Unides cada novembre a Espergaerde.
El funcionament de l’EGMUN és molt semblant al dels altres MUNs que assistim, per bé que no és ben bé igual. Aquest model posa, potser, més èmfasi en el treball en equip dels comitès per elaborar una resolució conjunta des de zero, partint de la feina prèvia que han fet els alumnes abans d’arribar a Dinamarca, i en les esmenes que es poden anar fent i discutint durant totes les sessions per a pefeccionar la resolució final.
Això fa, doncs, que el nivell d’oratòria sigui encara més alt del que estem acostumats, per bé que potser no s’arriba al grau d’aprofundiment extrem, que hem vist en altres models, ja que començar la negociació des del primer moment fa que sovint s’hagin de deixar de banda algunes polítiques pròpies de cada país, difícils de compartir per a la resta, i que s’hagin de buscar punts en comú per anar avançant.
Per altra banda, tota l’organització per comitès és exactament igual que la dels altres MUNs, si bé el fet de tenir 300 participants, fa que es simulin més comitès i comissions, i hi hagi dues Assemblees Generals paral·leles el darrer dia. Un avantatge important d’aquesta duplicitat és que les Assemblees Generals són molt més participades i actives.
Com en tots els MUNs, hi ha també moments per sortir del rol de delegats/des i fer relacions internacionals en altres nivells menys formals i protocolaris. Per tant, després de l’Opening Session, els alumnes poder gaudir d’una visita a Copenhague amb els seus hosts i durant els dies de l’EGMUN, no hi falten les festes (una d’elles, temàtica!) i tot un seguit de jocs, molt divertits, propis de l’EGMUN, que no coneixíem d’altres models.
MUN TRAINING DAY
El MUN Training Day és una simulació de com és un dia en un projecte MUN (Model United Nations).
Aquesta jornada, que té el mateix format que un MUN de debò, però amb una duració més curta, se celebra dues vegades cada curs, una a la nostra escola i l’altra a l’INS La Vall del Tenes, de Santa Eulàlia de Ronçana.
Hi participen els alumnes dels dos centres, que es converteixen per un dia en delegats diplomàtics d’un país, que en cap cas pot ser el propi, encarregats de discutir i arribar a formular una resolució que millori i/o sol·lucioni un problema del món actual.
El MUN Training Day és una activitat en anglès, que fomenta i ajuda a desenvolupar entre d’altres destreses: la comunicació oral, la negociació, el treball en equip i la capacitat de posar-se al lloc de l’altre i entendre els seus punts de vista.
En el cas de la nostra escola, els alumnes que porten l’IP Club són els encarregats d’organitzar la jornada i els alumnes que assisteixen a l’IP Club són els que hi participen.
Portar aquesta versió de butxaca del MUN a la nostra escola ajuda a visualitzar la feina dels alumnes i a donar a conèixer el projecte, tant als seus companys, com al professorat i a les famílies, que també poden assistir a les sessions.
IP CLUB
L’IP Club és el nostre club de debat en anglès organitzat per alumnes de 2n de Batxillerat, que han participat en algun projecte MUN (Model United Nations).
Aquesta activitat és extraescolar i té lloc els dijous a la tarda, de 17:30 a 19h, de forma gratuïta a l’Aula de Programes Internacionals. Està oberta a tot l’alumnat de l’escola a partir de 3r d’ESO.
En aquestes sessions, els alumnes es troben i discuteixen entre ells en anglès temes d’actualitat, prèviament acordats, seguint el model de debat que es fa servir als MUNs.
Es tracta d’una activitat per millorar la competència oral en anglès, l’oratòria, preparar-se per participar en un MUN, aprendre a autogestionar-se sense la supervisió d’un adult, conèixer altres alumnes de qui aprendre i passar-s’ho molt bé!