PROJECTE EDUCATIU

L’Escola Pia va néixer per al poble i dins del poble: per aquesta raó ens sentim identificats amb la llengua i la cultura del nostre poble.

La vocació de servei públic -que significa treballar pel dret de tota persona a l’educació- és per a nosaltres un tret d’identitat, perquè estem convençuts que l’educació és alliberadora i, per tant, que ha d’arribar a tothom a través d’unes maneres de fer pràctiques i motivadores.

  • Un projecte d’escola respectuós amb les persones que reculli la participació i les millors iniciatives de tots els qui hi participen, en el marc d’una proposta cristiana, oberta, atractiva i dinamitzadora de la persona.
  • Una acció educativa que doni protagonisme a l’alumnat i que faci de la relació mestre-alumnat l’element central.
  • Una formació acadèmica consistent, realista, actualitzada, innovadora i atenta a les necessitats específiques i a la situació de l’alumnat.
  • Una orientació gradual cap al món del treball, en contacte amb l’entorn social.
  • Una organització que, alhora, concentri recursos, formació i esforços per al futur i potenciï les iniciatives i l’autonomia corresponsable de l’escola arrelada al seu entorn.
  • Un ensenyament concertat amb l’administració educativa, sempre que sigui possible, expressió del servei públic de l’educació que volem fer.
  • El ple desenvolupament de la personalitat de l’alumnat.
  • L’adquisició d’hàbits intel·lectuals i de tècniques de treball, així com dels coneixements científics, tècnics, humanístics, històrics i estètics.
  • La formació en el respecte dels drets i llibertats fonamentals i en l’exercici de la tolerància i de la llibertat dins dels principis democràtics de convivència.
  • La formació en el respecte de la pluralitat lingüística i cultural d’Espanya.
  • La formació per a la pau, la cooperació i la solidaritat entre els pobles.
  • La preparació per a participar activament en la vida social i cultural.
  • La capacitació per a l’exercici d’activitats professionals.
  • La formació personalitzada, que propiciï una educació integral en els coneixements, destreses i valors morals dels alumnes en tots els àmbits de la vida, personal, familiar, social i professional.
  • La participació i col·laboració dels pares o tutors a fi de contribuir al millor assoliment dels objectius educatius.
  • L’efectiva igualtat de drets entre els sexes i el rebuig a tota mena de discriminació i el respecte a totes les cultures.
  • El desenvolupament de les capacitats creatives i de l’esperit crític.
  • El foment dels hàbits de comportament democràtic.
  • L’autonomia pedagògica dels centres, que ens dóna la possibilitat de concretar les finalitats i objectius educatius i l’activitat investigadora dels professors.
  • L’atenció psicopedagògica i l’orientació educativa i professional.
  • La metodologia activa que asseguri la participació de l’alumnat en els processos d’ensenyament-aprenentatge.
  • L’avaluació dels processos d’ensenyament-aprenentatge, dels centres docents i dels diferents elements del sistema.
  • La relació amb l’entorn social, econòmic i cultural.
  • La formació en el respecte i defensa del medi ambient.

Objectius educatius generals

Són els objectius educatius que orienten l’acció educativa de l’escola i són el referent per a l’adaptació dels objectius del currículum de cada etapa escolar.

Per tant, les activitats de TOTES LES ÀREES han d’estar al servei d’aquests objectius. El que avaluem dels alumnes ha de ser el mateix que volem promoure en els objectius.

ESTIL METODOLÒGIC

L’Estil metodològic descriu les actituds i habilitats que treballarem prioritàriament amb l’alumnat, el perfil del professorat, que ha d’acompanyar aquest procés d’aprenentatge, i les condicions que s’han de donar a l’escola.

L’alumne i l’alumna han de ser capaços de…

i, per això, els volem ajudar perquè siguin:

  • REFLEXIUS. Pensen les coses abans, durant i després de fer-les o d’actuar.
  • RESPONSABLES. S’esforcen per complir amb les seves obligacions.
  • CRÍTICS. Capaços d’expressar la seva opinió de manera raonada.
  • AUTÒNOMS. Tenen la capacitat d’actuar per si sols.

i, per això, els volem ajudar perquè siguin:

  • RESPECTUOSOS. Saben tractar bé, de bones maneres, les altres persones, les coses i l’entorn.
  • MORALS/ÈTICS. Tenen present, en les seves actuacions, el que és bo per a un mateix, per als altres i per a la societat.
  • COMPROMESOS. Estan disposats a actuar, pensant en els altres i en la millora de la societat.

i, per això, en acabar el procés educatiu seran competents si

  • COMPRENEN. Copsen i interioritzen allò que fan, senten, veuen o llegeixen en diferents situacions i contextos.
  • AUTOCONEIXEN. S’adonen i tenen consciència de les pròpies capacitats i habilitats.
  • RESOLEN. Prenen una determinació, per tal d’enllestir una qüestió, desfer una dificultat o donar solució a un dubte.
  • RECERQUEN. Treballen amb una finalitat concreta per trobar o descobrir alguna cosa.
  • COOPEREN. Entenen que el progrés del grup només es produeix si, i només si, cada individu progressa.
  • MEMORITZEN. Retenen i recorden, significativament, el que cal.
  • COMUNIQUEN/EXPRESSEN. Saben fer arribar una informació, sentiment, estat d’ànim… per trobar la resposta, implicació i participació de l’altre.
  • TRANSFEREIXEN. Traslladen i apliquen el que aprenen en situacions i contextos diversos.
  • AUTOREGULEN. Controlen el procés en què s’esdevé alguna cosa.

L’educador i l’educadora han de ser capaços de…

i, per això, cal que siguin:

  • COHERENTS. Actuen d’acord amb el que diuen i pensen.
  • CRÍTICS. Es qüestionen allò que fan i analitzen, valoren i decideixen.
  • ORGANITZATS. Disposen i coordinen un conjunt de persones, de coses o de mitjans per tal d’obtenir una finalitat.
  • DIALOGANTS. Saben escoltar l’opinió dels altres i exposar la pròpia.

i, per això, valorem molt que siguin

  • ACOLLIDORS. Fan costat als alumnes i els ofereixen acompanyament i benestar personal.
  • PACIENTS. Saben esperar amb confiança, mantenint sempre expectatives positives.
  • EMPÀTICS. Capaços d’entendre l’altre i de posar-se en el seu lloc.
  • DINAMITZADORS. Proporcionen els elements que afavoreixen el treball i la comunicació.
  • RESPECTUOSOS. Són considerats amb totes les persones i amb l’entorn.

i, per això, han de fer una bona

  • PLANIFICACIÓ. Preparació prèvia del que es vol treballar amb l’alumnat a l’aula.
  • IMPLEMENTACIÓ. Posar en pràctica un seguit d’activitats d’ensenyament-aprenentatge i d’avaluació, amb la finalitat d’assolir els objectius prèviament definits.
  • AVALUACIÓ. Reflexió i presa de decisions, a partir d’analitzar el desenvolupament de les activitats d’ensenyament-aprenentatge i d’avaluació.

L’Escola ha de tenir una organització que ajudi a créixer l’alumne i alumna que volem, amb un model de gestió dels recursos, justa, acurada i solidària.

  • OBERTA. Ofereix un servei d’interès públic, que respon al dret que tota persona té a l’educació.
  • ACOLLIDORA. Promou una relació propera i familiar entre les persones i un ambient que la fa possible.
  • INNOVADORA. Adopta mètodes didàctics pràctics i motivadors.
  • PARTICIPATIVA. Promou la coresponsabilitat i la implicació de les persones en la presa de decisions.
  • ARRELADA. Promou el sentit de pertinença, el coneixement i l’estimació de la pròpia cultura.
  • TRANSFORMADORA. No es limita a reproduir models socials i culturals, sinó que genera el progrés de les persones i de la societat.

La tasca educativa de l’escola requereix la implicació de tots els agents educatius que en tenen la responsabilitat. Aquest document us mostra l’opció educativa de l’Escola Pia de Catalunya i representa el nostre compromís de treball. Per aquest motiu, us convidem a conèixer-la i a compartir-la perquè us sentiu coresponsables i que, entre tots, puguem fer-la realitat.

El document de l’Estil Metodològic de l’Escola Pia Catalunya…

…és un document institucional que esdevé un punt referència i marca la pauta d’actuació per al nostre treball escolar

….explicita el projecte d’home i dona que volem i defineix uns instruments concrets de treball per facilitar una pràctica educativa a l’aula, cada vegada més coherent i propera als nostres principis

…és un pas absolutament important per al nostre col·lectiu i un compromís de treball que adquirim davant de la comunitat i de l’entorn educatiu

…és el resultat de voler portar a la pràctica els principis i valors que constitueixen el nostre Caràcter Propi

…volem que les actituds i les habilitats, que ens proposem de promoure en el nostre alumnat, siguin objecte d’ensenyament-aprenentatge en totes les àrees i que, des de tots els àmbitsde l’escola, s’hi col·labori perquè cada alumne i alumna les adquireixi.