Del 8 al 17 de novembre se celebrarà a Catalunya la 29a edició de la Setmana de la Ciència.

En el marc de la Setmana de la Ciència s’organitzaran tot un munt d’activitats de disseminació de la ciència arreu del nostre territori. Jornades de portes obertes, activitats virtuals, exposicions, tallers científics…, una gran oferta científica diferents formats a l’abast de tothom!

La Setmana de la Ciència s’adreça a tots els públics i té com a objectius fonamentals apropar la ciència i la tecnologia a la ciutadania i fomentar les vocacions científiques entre els més joves.

El fil conductor de l’edició d’enguany serà l’ètica en la ciència i la tecnologia. Les descobertes científiques i les innovacions tecnològiques tenen un gran impacte en la societat. Aquest fet planteja la necessitat de considerar els límits ètics en la recerca i la seva aplicació en àmbits com, per exemple, la biotecnologia, la intel·ligència artificial i també els recursos naturals, com ara l’energia o l’aigua, entre d’altres.

Altres temes de rellevància dins l’SC’24 són:
  • Centenari del naixement d’Oriol de Bolòs, botànic català qui fou l’introductor de la metodologia sigmatista d’estudi de la vegetació a Catalunya.
  • Centenari del naixement de Bette Nesmith Graham, mecanògrafa, dissenyadora industrial i empresària nord-americana, inventora del corrector líquid Liquid Paper.
  • 200 anys del naixement de William Thomson (Lord Kelvin), físic, enginyer i matemàtic britànic qui va fer grans aportacions en el camp de la termodinàmica i que és especialment recordat com el creador de l’escala termomètrica que porta el seu nom.
  • Centenari del naixement de la desxifradora de codis Jean Valentine qui, durant la Segona Guerra Mundial, va treballar a Bletchley Park desxifrant codis matemàtics per interceptar les comunicacions alemanyes.
  • Centenari de l’anunci del descobriment d’Edwin Hubble d’una nova galàxia, Andròmeda, fet que va demostrar que la Via Làctia no era l’única galàxia de l’univers.
  • Centenari del naixement de Maria von Wedemeyer, informàtica nord-americana qui va jugar un important paper en el desenvolupament de la capacitat d’emulació en computació.
  • Centenari de la concessió del Premi Nobel de Física al físic suec Kai Manne Siegbahn per les seves investigacions científiques centrades en l’àmbit de l’espectroscòpia mitjançant l’ús dels raigs X.
  • Centenari de la concessió del Premi Nobel de Fisiologia o Medicina al metge neerlandès Willem Einthoven pel seu descobriment del funcionament de l’electrocardiograma.
Setmana de la Ciència 2024

A la nostra escola ens hem centrat aquest any amb la figura de la Bette Nesmith Graham, dissenyadora industrial i empresària nord-americana, inventora del corrector líquid Liquid Paper.

Hem triat aquesta figura per continuar destacant la feina de les dones tant en els camps de la ciència com la tecnologia i com veure que aquestes dues disciplines ens porten a ser emprenedors. 

Aquesta dissenyadora industrial va elaborar un producte que avui en dia encara usem i que forma part de la nostra vida escolar.

Aquest curs el Dia de la Ciència el celebrarem el dijous 14 de novembre pels alumnes de BAT/FP i el divendres 15 de novembre amb els alumnes d’ESO.

Durant aquests dos dies pel matí de 9 a 14:30h els alumnes i professors del batxillerat científic tecnològic  juntament amb alumnes i professors dels graus CAI, LCB i IMMD mostraran un seguit de petites demostracions experimentals a la sala d’actes de l’escola .

L’objectiu és poder veure en directe experiments curiosos de les diverses branques del coneixement científic en format de mini taller.

Entre d’altres coses podrem veure:

Cromàtik

La química ens permet manipular la matèria i produir substàncies amb propietats molt sorprenents…Entre totes les substàncies trobem els pigments i els colors… Podem moure color sobre un paper sense tocar-los? Existeix la tinta invisible? Podem canviar el color amb la temperatura?

Fabricar colors i veure en color requereix de molta química.

Ho veus?

Tot el que veiem existeix i ho podem tocar?

Experiències de física on veurem efectes òptics sorprenents… Podem construir objectes invisibles? 

El nombre d’or i els mosaics misteriosos

El nombre d’or, conegut també per nombre auri o divina proporció, és un nombre irracional que apareix en multitud de construccions geomètriques i en un gran nombre de fenòmens naturals i que presenta intrigants propietats matemàtiques.

Construirem Mosaics a partir de figures geomètriques que semblen que no poden encaixar.

Origami modular:

És l’art d’origen japonès que consisteix en el plegat de paper per a obtenir formes i figures variades. En l’origami no està permès utilitzar tisores, ni qualsevol tipus de cola o grapes. Només paper i les mans.

Realitzarem peces, anomenades mòduls, que ens permetran crear estructures complexes.

Estàs tens?

Saps que és la tensió arterial? Vols saber quant d’oxigen transporta la teva sang? Taller pràctic per a descobrir com funcionen algunes de les nostres constants vitals.

Núvols, focs i Arcs de Sant Martí. Reaccions Espectaculars.

Atrapar un núvol en una ampolla, fabricar un arc de Sant Martí  en un tub d’assaig o fer foc a partir d’un metall són alguns dels fenòmens químics insòlits que podreu  veure en  aquest taller. La Química ens  envolta i moltes vegades no sabem fins a quin punt.

 Vols veure l’ADN?

Farem una extracció ràpida d’ADN a partir de mostres de fruites. 

Física Increïble

Es pot aguantar una llauna de refresc per un punt? Què és i com funciona l’ocell que beu? Podem desafiar la gravetat? Preguntes increïbles per una física increïble. Mitjançant experiències espectaculars de física aprendrem a interpretar fenòmens que sembla que desafiïn les lleis de la Natura.

Enginys i reptes matemàtics

Enigmes curts que ens faran pensar. Viure les matemàtiques d’una manera diferent i experimentar a través de trencaclosques on, sense saber-ho, entrarem en el món de la combinatòria. 

Podrem manipular jocs i enginys matemàtics i posar-nos a prova.

Il·lusions òptiques

El sentit de la vista ens pot trair. Col·lecció d’experiències basades en l’òptica i la percepció. Com funcionen els hologrames, què és la llum polaritzada? Com és comporta la retina quan la sobre estimulem?

Micro hostes

Estem envoltats d’uns organismes que tant ens poden millorar la nostra qualitat de vida com pondre’ns-la. El món microscòpic no és fa visible amb facilitat però hi ha tècniques que ens poden ajudar. Com podem obtenir colònies de bacteris? Com és reprodueixen ? Què són les plaques de cultiu? A partir de diverses plaques de cultius sembrades esbrinar on hi ha més proliferació de bacteris al voltant nostre.

Microplàstics

Petits, molts cops imperceptibles i ens els podem trobar en llocs insospitats.
Els Microplàstics envaeixen el planeta i els nostres ecosistemes. Com són? On els podem trobar? D’on vénen?
A través d’experiències senzilles els trobarem i observarem.
Descobrirem com és formen i com en un futur tindrem roques fetes de microplastics.

I moltes coses més! Us hi esperem!